Zatłoczone ulice polskich miast to obrazek znany większości z nas z autopsji. Ogromna ilość kierowców stoi w długich korkach, denerwując się w powodu utrudnień w dotarciu do domu czy pracy i niepotrzebnej straty czasu. Lekarstw na problem korków jest wiele – potrzebna jest rozbudowana i sprawna sieć komunikacji miejskiej, nowe inwestycje drogowe itd. Są to rozwiązania niezależne od zwykłego obywatela, wymagające sporo czasu i nakładów finansowych. Na szczęście w wielu sytuacjach możemy wybrać szybkie i łatwe do wdrożenia od zaraz rozwiązanie. Chodzi mianowicie o przesiadkę na rower.
Infrastruktura rowerowa
W kwestii infrastruktury rowerowej (ścieżki, stojaki i wiaty rowerowe) też jest wiele do zrobienia, ale część szczęśliwców mogłaby, gdyby tylko chciała, przynajmniej czasowo przesiąść się na dwa kółka. Coraz więcej miast stawia na ruch rowerowy, inwestując w nowe ścieżki i elementy małej architektury miejskiej, pozwalające rowerzystom czuć się komfortowo i nie rezygnować po pierwszej przejażdżce. Rowery i wszelkiego typu akcesoria rowerowe dostępne są w ogromnym wyborze, więc każdy może kupić model, który najbardziej odpowiada jego potrzebom, w tym również używany.
Podstawę stanowią oczywiście dobrze zaprojektowane i wykonane ścieżki rowerowe, bo tylko nimi możemy bezpiecznie przemieszczać się po mieście na rowerze. Korzystanie z zatłoczonych ulic jest bardzo ryzykowne. Drugim niezbędnym elementem takiej infrastruktury są stojaki i wiaty rowerowe. Powinny one znajdować się w wielu częściach miasta – przed budynkami użyteczności publicznej, biurowcami, na rynkach, skwerach, parkingach itp. Inną sprawą jest oczywiście przypięcie dwóch kółek jakimś specjalnym zabezpieczeniem.
Miasta z roku na rok stają się coraz bardziej przyjazne dla amatorów jazdy na rowerze. Inwestują w niezbędne ścieżki i rowery, w wielu miejscach można nawet spotkać wiaty rowerowe, które oprócz stojaków do postawienia roweru posiadają także zadaszenie. Dzięki temu najbardziej zatwardziali rowerzyści, którzy jeżdżą na dwóch kółkach nawet w brzydką pogodę i gdy zimno na dworze, mogą zostawić rower łącznie z wszelkimi akcesoriami rowerowymi pod dachem, chroniąc go przed deszczem, śniegiem, gradem i innymi czynnikami atmosferycznymi.
Przesiadka na rower to dobry pomysł, jeśli do pracy nie mamy daleko i możemy skorzystać ze ścieżki rowerowej. Przyczyniamy się w ten sposób do zmniejszenia zakorkowania miasta, a także ograniczenia ilości spalin. Dodatkowo ruch ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną. Jeśli więc miasta w przyszłości postarają się o nowoczesną infrastrukturę, także tę najnowocześniejszą w postaci zadaszonych wiat rowerowych, mamy szansę na powolne doganianie Zachodu pod względem popularności rowerów i akcesoriów rowerowych.