Opakowania to bardzo zróżnicowana dziedzina przemysłu. Na rynku od wielu lat są opakowania tekturowe i foliowe, mające szerokie zastosowania w codziennym życiu każdego z nas. Służą jako opakowanie przeróżnych artykułów – spożywczych, a także technicznych. Większość paczek ze sklepów internetowych zapakowanych jest w opakowanie tekturowe, w torby foliowe natomiast najczęściej pakujemy zrobione w sklepie zakupy, a później jeszcze wielokrotnie je wykorzystujemy.
Szczególną odmianą opakowań są te stosowane w branży spożywczej, bowiem muszą one być wykonane z materiałów dopuszczonych do kontaktu z jedzeniem. Skład tego rodzaju opakowań podlega ciągłej kontroli po to, by niebezpieczne substancje nie przeniknęły do żywności. Dotyczy to nie tylko opakowań, w które fabrycznie zapakowane są produkty, ale również opakowań jednorazowych, i naczyń plastikowych, w których często serwowane jest jedzenie w barach szybkiej obsługi oraz w cateringu. Dania mięsne czy wege, naleśniki, burgery, pierogi, curry, sushi – jakiekolwiek jedzenie zamówimy na wynos, dostaniemy je w opakowaniu, czy to styropianowym czy innym.
Tworzywa sztuczne stanowią główny materiał wykorzystywany w branży opakowań – ze względu na swoją trwałość i wytrzymałość, natomiast silny prąd związany z ekologią zmusza rynek do poszukiwania nowych rozwiązań. Tendencja do ograniczania stosowania plastiku sprawia, że tam gdzie tylko to możliwe stosuje się opakowania tekturowe, materiałowe lub też eksperymentuje się z zupełnie nowymi ekologicznymi materiałami. Wiele restauracji serwuje swoje jedzenie w ekologicznych pojemnikach, tzw. menuboxach, wykonanych z bambusa czy np. z pulpy trzcinowej, niezależnie od tego czy mówimy o potrawach wege czy mięsnych, zupach, gulaszach, kotletach, pierogach itd.
Co istotne, rola opakowania nie ogranicza się dziś tylko i wyłącznie do fizycznego zabezpieczenia towaru, oczekuje się, że samo w sobie będzie prezentowało się atrakcyjnie i kusząco, będzie przyciągało uwagę odbiorców. Niektóre opakowania są przezroczyste, aby zaprezentować atrakcyjność produktu (konsumenci chcą zobaczyć produkt przed jego kupnem). Z kolei w przypadku opakowań z kartonu, coraz częściej pojawiają się na nich kolorowe nadruki, które zaskakują wyrazistością i precyzją wykonania.
Opakowania to ważny segment gospodarki, który stale się rozwija oferując nowatorskie, ekologiczne i atrakcyjne wizualnie rozwiązania.